נגישות מידע ברשות (אינטרנט)

רשות מקומית או אזורית יכולה לסייע לבעלי העסקים והיזמים שבתחומה באמצעות המרשתת ובהנגשת מידע וידע שיכול לסייע לבעלי העסקים בעיר וכן לספק פלטפורמות דינמיות ושיתופי פעולה להזנקתם:

מנגנוני מידע לגבי נכסים פוטנציאליים

יזם שמתכוון להקים עסק צריך לאתר נכס שיהיה מתאים לצרכי העסק אך גם יתאים לשימושים המותרים בהתאם לתכנית העירונית. הרשות יכולה להקל על בעל עסק בבחירת הנכס באמצעות מיפוי השטחים העסקיים בעיר ובאמצעות הקמת מאגר מידע הנוגע לנדל"ן פוטנציאלי, וכן בפיתוח מנגנון להפצת המידע לשימוש עסקים קיימים ויזמים חדשים. ​
מהלך זה יאפשר לבעלי עסקים המעוניינים להקים עסקיהם במרחב המקומי להסתייע ברשויות העיר על מנת לתכנן באופן מיטבי את מיקום העסק אותו הם מבקשים להקים ומשאיר בידי הרשות יכולת לשלוט ולהכווין את תמהיל העסקים באזורים השונים בתחומה.

מאגר מידע אורבני

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על היקפי המסחר של עסקים היא הסביבה בה הם ממוקמים. היזם לוקח בחשבון את המיקום בעת פתיחת העסק ובכלל זה מתחשב גם בדרכי גישה, תשתית, האם מדובר באזור מסחרי או למגורים וכו'. אך הסביבה של בית העסק יכולה להשתנות (גם אם באופן זמני) בהתאם לעבודות תשתית, היתרי בנייה חדשים ועוד. שינויים אלו הם לרוב צפויים (התוכניות מוגשות חודשים לפני תחילת העבודות) אך המידע לגביהם מגיע לא אחת לבתי העסק רק ברגע האחרון.
מוצע לפתח מקור מידע מעודכן שייעודו להקטין את אי הוודאות של בעלי עסקים לגבי עבודות תשתית, שינויים מקומיים, אישור תכניות וכדומה. על גבי המאגר יצוינו גם היתרים המוענקים או לא מוענקים באזורים מסוימים (לדוגמא היתרי לילה). 
לדוגמא בעל בית קפה יתעדכן במערכת ויגלה שמתוכננות עבודות תשתית ברחוב הסמוך לבית העסק, הצפויות ליצור רעש ואבק ובכך עלולות לפגוע בעסקיו. מאחר והוא ידע זאת מראש, הוא יוכל להיערך באמצעות הגשת בקשה להיתר זמני לפרגוד (סגירת חורף). יזם חדש באותו מקרה יוכל לדוגמא לראות שהרחוב צפוי להתחדש ולכן יעריך שימשוך קהל לקוחות רב. מסיבה זו הוא יבחר לפתוח את העסק דווקא במיקום זה, אך ידחה את הפתיחה במספר שבועות כדי להימנע מהעבודות.

מפת עסקים עירונית

החלוקה של עסקים במרחב העירוני היא בראש ובראשונה פונקציה של היצע וביקוש בהתאם למיקום העיר, מאפייני תושביה, מצב סוציו-אקונומי של האוכלוסייה וכן תוצר של תהליכים היסטוריים של התפתחות העיר. 
בעוד רשתות וקמעונאים גדולים נמצאים בדרך כלל במרכז העסקי של האזור (קניונים, Power centers, רחובות "אופנתיים" וכו'); חנויות קטנות, בעלי מלאכה ועסקים קטנים מכל הסוגים נמצאים בין רחובותיה של העיר באופן יותר מפוזר. לא אחת עסק יימצא בתוך אזור למגורים פשוט מפני ששם הוא נמצא כבר עשרות שנים, עוד כשהאזור היה מסחרי באופיו.
מוצע לפתח בסיס נתונים שיאגד את כלל העסקים ברשות המקומית ויאפשר לתושבי האזור למצוא אותם ולהשתמש בשירותיהם. בסיס נתונים זה יהיה שקוף לכל תושבי האזור ובעלי העסקים, יופיע באתר האינטרנט המקומי ויסומן על גבי מפות ממוחשבות ופיזיות. בסיס נתונים זה יסייע בהעלאת המודעות לעסקים מקומיים בקרב צרכנים ויצור שיתוף פעולה בין העסקים עצמם (לדוגמא, מלון בוטיק יוכל להציע בארוחת הבוקר שלו מאפים טריים מהמאפייה הקטנה הממוקמת מספר רחובות ממנו במקום לעשות משלוחים מרשת גדולה הנמצאת רחוק). 

פלטפורמה לפרסום עסקים מקומיים

בשנים האחרונות תופעת המודל העסקי של "עסקה יומית", המציעה הנחה מסוימת לזמן מוגבל ולבעלי קופונים, תפסה מקום נכבד בפרסום האינטרנטי. אתרים כמו "גרופון" ואחרים מציעים ללקוח לרכוש קופון לשירות כלשהו באינטרנט במחיר מוזל ובעל העסק זוכה בלקוח שלמעשה שילם מראש והתחייב לרכוש אצלו שירות מסוים. אך מאחר ואתר האינטרנט המהווה את פלטפורמת הפרסום הוא חברה עסקית, מההכנסה שמקבל בעל העסק עליו להפריש לאתר עשרות אחוזים ההופכים את צורת הפרסום הזו לפחות משתלמת לחלק מהעסקים הקטנים.
מוצע להעניק סיוע פרסומי לעסקים המקומיים במסגרת אתר האינטרנט של הרשות על ידי פיתוח במה לפרסום עסקים מקומיים, חלוקת תלושים והטבות לתושבי הרשות (בבתי עסק מקומיים) ופרסום חוות דעת לגבי בתי עסק בשטח הרשות (לדוגמא "ביקורת מסעדות"). באופן זה הרשות תעניק הטבות לתושביה ותסייע לעסקים הקטנים בתחומה להגדיל את מאגר לקוחותיהם.

​ייעול תהליך פניות לבעלי תפקידים ברשות

מנקודת מבטו של עסק קטן, הרשות ושאר הגופים הציבוריים איתם הוא בא במגע הם "מפלצת בירוקרטית". במקרים רבים, גם אם ידועה לו זהותו של בעל התפקיד המדויק איתו הוא צריך ליצור קשר, במקום שהוא יוכל לפנות ישירות הוא נדרש להעביר את פנייתו דרך תיבת מייל כללית, ממנה מנותבות הפניות לגורם המתאים.
לא אחת, חולף זמן רב עד שפניה מגיעה ליעדה. אפשרות לפניה ישירה יכולה לקצר משמעותית את התקשורת עם הרשות ולהפוך אותה לידידותית יותר. 
מוצע שהרשות תקפיד לבצע בקרה תכופה על מנגנוני ההתקשרות עם זרועות הביצוע ובעלי התפקידים ברשות ואף להוסיף פרטי התקשרות ישירים כמו דואר אלקטרוני ומספר טלפון במשרד של הגורמים הרלוונטיים. יחס אישי בין בעלי העסקים לבין גורמי הרשות יסייע ביצירת יחסי אמון בין הצדדים וייעל את העבודה השוטפת.