נושא: דוח תוצאות סקר מוסר תשלומים במגזר העסקים הקטנים והבינוניים
תאריך פרסום: מרץ 2025
הגורם המפרסם: הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה
מידע כללי
הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה (הסוכנות) קידמה בשנת 2017 חוק לשיפור מוסר התשלומים לספקים, במטרה לסייע לעסקים קטנים ובינוניים בישראל. לצורך מעקב אחר יישום החוק, מבצעת הסוכנות סקר עסקים תקופתי הבוחן את מצב התשלומים לספקים במשק. הסקר בודק את התנהלות הלקוחות ממגזרים שונים: משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות ועסקים פרטיים, ואת מידת עמידתם בהוראות החוק.
ממצאים עיקריים לשנת 2024
עמידה בדרישות החוק
שיעור אי-העמידה בדרישות החוק בסוף 2024 עמד על 25% במגזר הממשלתי, 24% בגופים ציבוריים ו-30% ברשויות מקומיות. אלו השיעורים הטובים ביותר מאז תחילת המדידה ב-2019. הבעיה החמורה ביותר נמצאה ברשויות המקומיות, שם 47% מהעסקים הבינוניים (20-99 מועסקים) ו-32% מהעסקים הקטנים (5-19 מועסקים) דיווחו על מקרים של אי-עמידה בדרישות החוק.
איחורים בתשלומים
גם כאשר ספקים אינם עומדים בדרישות החוק, הפגיעה המשמעותית ביותר נגרמת במקרה של איחור ממושך בתשלומים:
- הגופים הציבוריים נוטים לאחר פחות בתשלומיהם
- הרשויות המקומיות מאחרות את מספר הימים הרב ביותר - עד 80 ימי איחור לעסקים בינוניים (20-99 מועסקים)
- לאורך השנים נצפתה מגמה מעורבת של עליות וירידות בימי האיחור, אך בין 2023 ל-2024 ניכרת עלייה בימי האיחור בכל המגזרים
- קיימת מגמת עלייה בימי האיחור של הספקים ככל שהעסק גדול יותר
המגזר העסקי
46% מהלקוחות מהמגזר העסקי דווחו שספקים משלמים להם תוך למעלה מ-45 ימים (לעיתים כחלק מהסכמים מיוחדים).
תחום הבריאות
חוק מוסר תשלומים אינו חל על לקוחות מתחום הבריאות. בתחום זה:
- כשליש מהלקוחות משלמים עד שוטף +45 יום
- 28% משלמים שוטף +60 יום
- כ-40% משלמים שוטף +90 יום או יותר
התקשרויות והשתתפות במכרזים
- בין 68% ל-74% מההתקשרויות עם לקוחות ממגזרים ציבוריים (ממשלתי, ציבורי, רשויות מקומיות) מבוצעות באמצעות מכרז (נכון ל-2024)
- 66% מהעסקים שלקוחותיהם מהמגזר הציבורי, ממשלתי ורשויות מקומיות ציינו שהם רשומים לפחות במאגר ספקים אחד של רשות ציבורית
- מתוך העסקים הרשומים במאגרים, כמחצית מקבלים עבודה במסגרת החברות במאגר