דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

​​​מהי נגישות?

החל מיוני 2014 חלה חובת נגישות על כלל העסקים החדשים והנגשה הדרגתית של עסקים קיימים ועדיין רב בעלי העסקים אינם מבינים מה נדרש מהם ולמה. אומנם החוק נושא בחובו עלויות כספיות לצורך ביצועו אך ישנן סנקציות כספיות משמעותיות היכולות להיות מוטלות על עסק שלא יקיים את החוק. 

נגישות כהגדרתה בחוק הינה "אפשרות הגעה למקום, תנועה והתמצאות בו, שימוש והנאה משירות, קבלת מידע הניתן או המופק במסגרת מקום או שירות או בקשר אליהם, שימוש במתקניהם והשתתפות בתכניות ובפעילויות המתקיימות בהם, והכל באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי". ​

מהן תקנות הנגישות?

תקנות הנגישות מחולקות לפי קטגוריות ומבדילות בין עסק קיים וחדש ובין מיקום בבניין חדש או בניין קיים. כך למשל עסק חדש בבניין חדש חייב לעמוד בכל תקנות הנגישות במועד פתיחתו בעוד שעסק חדש בבניין קיים חייב לעמוד בתקני הנגישות עבור העסק עצמו אך לא בעבור דרכי הגישה לבניין. חובת הנגשת הבניין חלה בד"כ על בעל הבניין. 

תקנות הנגישות מבדילות בין נגישות מתו"ס (מבנה, תשתיות וסביבה) ונגישות בשירות. 
בעוד שלנגישות מתו"ס יש בדרך כלל עלויות הנגשה לנגישות בשירות אין כמעט עלויות והם כוללות בעיקר (אך לא רק) הדרכת צוות והכרת חובות הנגישות כמו למשל כרטיס "פטור מתור". 

העיקרון המנחה של החוק הוא לאפשר לאדם עם המוגבלות לא רק להגיע אל המקום אלא גם ליהנות משירותיו וכל זאת מתוך שמירה על כבוד האדם ומתן עצמאות ככל האפשר. 

דוגמאות לנגישות בשירות הן מתן אפשרות להקראה של תפריט או לחילופין תפריט בכתב מוגדל, בחדרי מדידה – מתלי הבגדים בצבע מנוגד לצבע הקיר, במוקדי שירות - מגוון של דרכי התקשרות (למשל אינטרנט, טלפוני ופנים מול פנים) וכיו"ב. ​

ועוד קצת מידע כללי כדי להבין: 

עקרון מנחה חשוב בשירות לאדם עם מוגבלות הוא שהאדם יכול לקבל בעצמו החלטות ולכן שירות טוב מתחיל בשתי שאלות – האם את/ה רוצה עזרה? ובמידה וכן – כיצד ניתן לעזור לך? שאלות אלה הן מרכיב מהותי בכל שירות מצוין ולאו דווקא לאנשים עם מוגבלות. 

בנוגע לאכיפה, כל רשות מנחה את מחלקת רישוי העסקים באופן עצמאי ולכן אין אחידות בין דרכי האכיפה, בקרה ודרכי הטיפול. יחד עם זאת, כלל הרשויות מחויבות בפתיחת כלל תיקי הרישוי כולל תיקים בהם ניתן רישיון לצמיתות. על מנת לקבל את הרישיון החדש צריך בעל עסק קטן להצהיר על עמידה בתנאי נגישות. עסקים אשר אינם מוגדרים כעסקים קטנים מחויבים בביצוע סקר נגישות מתו"ס ושירות והגשתו לרישוי עסקים. חשוב לדעת - כוחו המשמעותי של החוק מוקנה לו לאו דווקא מצד אכיפת הרשויות אלא דווקא מצד הקהל. חוסר נגישות של מקום נחשב ל"עוולה אזרחית" ובית משפט רשאי לפסוק בשל עוולה פיצויים בסכום של עד 60,000 שקלים חדשים, בלא הוכחת נזק!​

ניתן להיכנס לאתר נגישות ישראל​ או נציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות​ ולבדוק מה הן החובות החלים על העסק שלך.

מעבר לחובה הבסיסית בקיום חוקים ומעבר ל"ציונות החברתית" (כאשר אנו מקבלים את השונה אנו הופכים להיות חברה טובה יותר), אנו בעצם מקדמים את העסק בתחום הכלכלי ​
הנגשת העסק מאפשרת לעסק הגעה לקהלי יעד חדש שעד כה לא יכול היה להגיע אליהם. 

אל תחשבו על עלויות ההנגשה כ"קנס" שמוטל עליכם, אלאה כהשקעה שיווקית בהגעה לפלח שוק חדש. לידיעתכם – 1 מכל 5 אנשים מוגדר כאדם עם מוגבלות. כך שכל השקעה שתשקיעו בנגישות תחזיר את עצמה עשרת מונים בלקוחות החדשים שיגיעו אליכם. 

הנגשה היא לא רק חובה אלא גם דרך נהדרת להגדיל את קהל הלקוחות של העסק!​

​מאמר מאת: דנה סאיג - מנהלת סניף מעוף - דרום​.

 

הסוכנות מפעילה מגוון כלי סיוע ותוכניות אשראי לעידוד יזמים ופיתוח עסקים קיימים. הסוכנות מפעילה את שירותי הסיוע באמצעות מערך מעוף ברחבי הארץ.