דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
​​בעלי עסקים רבים משתמשים בצמד המילים "מפה לאוזן" כמונח קסם אשר אמור לעשות עבורם את עבודת השיווק. 

שיווק מפה לאוזן היא פעולה אקטיבית של העסק, אשר נותן לאנשים סיבה לדבר ביניהם על המוצרים או השירותים שלו, ומסייע ביצירת תנאים להיווצרות אותה שיחה. מפה לאוזן, או בקיצור פל"א, זו פעולה שבמהלכה הצרכן בוחר לספק מידע לצרכנים אחרים. 

לשיווק מפה לאוזן השפעה של 20 עד 50 אחוזים מהחלטות הקניה. מכאן שלהשפעה החברתית השלכות על השאלה האם מוצרים, רעיונות והתנהגויות יהפכו לפופולאריים. 

שיחות מפה לאוזן הוכחו כאפקטיביות יותר בהשוואה לפרסום הקלאסי. הן משכנעות יותר- אנשים בדרך כלל יגידו את האמת לחבריהם, וייעודיות יותר- מידע שעובר מפה לאוזן מוצא את דרכו לאנשים שבאמת מתעניינים בנושא. 

למעשה, המלצות המועברות מפה לאוזן אפקטיביות פי עשר ויותר. לקוחות שמגיעים דרך המלצות של חברים קונים בכמויות גדולות יותר, מסיימים את תהליך הקניה מהר יותר ונחשבים לקוחות רווחיים. 

מידע המועבר מאדם לאדם באמצעות דואר אלקטרוני ומסרים מידיים, למשל ב WhatsApp ,Twitter ו - SMS , הינו בעל השפעה על מה שאנשים חושבים על עצמם, על הדברים שיעשו ועל המוצרים שיקנו. כשאדם ממליץ לשכנו על אתר אינטרנט, סביר כי השכן יגלוש בו. כאשר אנשים מקבלים המלצה על ספר מקרובי משפחתם, כנראה שהם יקראו אותו. במקרים רבים, בקבלת החלטה על רכישת שירותים או מוצרים, לקוחות יבחרו בעסקים המקבלים את תמיכת חבריהם.

ואיך קשורות לכך הרשתות החברתיות?
​מהפכת הWEB 2.0 אפשרה יתר שיתוף ויצירת תוכן עצמאי על ידי הגולשים, הרחיבה את אפשרויות העברת המסרים "מפה לאוזן", והצמיחה כלים רבים בעזרתם הגולשים מעלים ומשתפים תכנים ברשת האינטרנט ומהווים בסיס איתן לפעילות שיווקית ברשתות חברתיות. YouTube, Facebook ו Instagram הינם חלק ממגוון רחב של אתרים ואפליקציות בהם הקרקע פורייה ליצירת ושיתוף מידע בין המשתמשים.

היתרונות המרכזיים של שיווק מפה לאוזן טמונים בכך שהוא נתפס כטבעי, אותנטי, לא מסחרי, ולכן אמין יותר מאשר פרסום וגם זול ממנו בהרבה. בנוסף, למסר יש פוטנציאל להתפשט במהירות רבה ולהגיע אל כמות גדולה של צרכנים בזמן קצר.

כמה עצות  - מה צריך לעשות?
  • ​על מנת שניתן יהיה לשווק "מפה לאוזן", ראשית יש להגיע ל"פֶה"- אותם אנשים שידברו על העסק שלכם. לצורך כך צריך להבין מי קהל היעד שלכם ולבנות תכנית שיווק. ניתן להיעזר במסלול ייעוץ לשיווק עסקי דרך "מעוף".

  • חשוב להשתמש בעקרון פארטו. לפיו בהקשר הנוכחי, 20% מהפִיות יגיעו ל 80% מהאוזניים. כלומר, אנחנו צריכים להגיע אל אותם אנשים שיעבירו את המסר למספר רב ככל הניתן של אנשים נוספים. ניתן לעשות זאת למשל באמצעות העברת המידע דרך אנשי מפתח ברשתות החברתיות המקוונות. דרך נוספת להגיע לאנשים שידברו על העסק שלכם, היא באמצעות קבוצות נטוורקינג הפעילות ברחבי הארץ.
  • ​רצוי להשתמש במסרים ויראליים שיעשו את העבודה עבורכם ברשתות החברתיות המקוונות. ניתן להיעזר במאמר: "איך ליצור מסרים ויראליים שיקדמו את העסק שלך".
​ 
מאמר מאת:​ אוריאל חרמון - מנהל סניף מעוף כרמיאל 
בעל תואר שני בניהול מידע וידע, וחוקר בנושא שיתוף מידע באינטרנט.

 

הסוכנות מפעילה מגוון כלי סיוע ותוכניות אשראי לעידוד יזמים ופיתוח עסקים קיימים. הסוכנות מפעילה את שירותי הסיוע באמצעות מערך מעוף ברחבי הארץ.