דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
שם הפרסום: סקר אשראי בקרב עסקים קטנים ובינוניים, יולי 2021
תאריך פרסום: יולי 2021
גורם מפרסם: הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים

תקציר

דוח זה מבוסס על סקר שביצעה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים בתחילת שנת 2021 בקרב 540 עסקים, שבדק סוגיות שונות, כגון הביקוש של עסקים לאשראי מול היצע האשראי שניתן להם על ידי גורמי המימון. הסקר משווה סוגיות אלו עם מאפיינים שונים של העסק, כגון השינוי בהיקף הפעילות של העסק, האם בעלי העסק שקלו לסגור אותו, גודל העסק, ענף הפעילות שלו ועוד. 

ממצאים עיקריים:

  • בסקר נמצא שיותר עסקים בקבוצת העסקים הזעירים (4-0 מועסקים) נזקקו לאשראי ב-2021 ביחס ל-2019, ו-60% מהם דיווחו על גידול בצורך באשראי לעומת 48% בשנת 2019. הסיבה השכיחה ביותר לצורך של העסקים בהלוואות היא מימון הון חוזר או דרך לפתור בעיה בתזרים המזומנים (51%).
  • מרבית ההלוואות של העסקים נלקחו מהמערכת הבנקאית (86%), והחלק של ההלוואות בערבות מדינה עלה באופן משמעותי מ-8% ב-2019 ל-35% ב-2020. 
  • הביקוש של עסקים לאשראי עלה מ-50% בשנת 2019 ל-57% בשנת 2020. כאשר משווים את הביקוש לאשראי להיצע האשראי, נראה שבקרב עסקים ללא מועסקים (עצמאים) יש פער משמעותי בין הביקוש להיצע, וקיים חשש למחנק אשראי בקרב חלק מעסקים אלו. ב-2021 קרוב למחצית מהעסקים בקבוצה זו (49%) לא קיבלו מימון כלל, בהשוואה לחמישית (20%) שלא קיבלו מימון בשנת 2019. כאמור, הנתונים מעלים חשש למחנק באשראי בקרב עסקים אלו, וחשש דומה עולה גם בנוגע לענף הבנייה. 
  • לעסק שבו ירדה הפעילות העסקית ב-2020, יש סיכוי קטן יותר לקבל מימון מהגופים המממנים בלי קשר לצורך שלו במימון. 34% מהעסקים שדיווחו על ירידה בהיקף הפעילות העסקית שלהם ונזקקו לאשראי, לא קיבלו מימון, ו-32% נוספים קיבלו מימון חלקי בלבד.
  • 46% מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים שהיו צריכים אשראי, שקלו בתחילת 2021 לסגור את העסק שלהם. ההסתברות שבעל עסק ישקול לסגור את העסק שלו גבוהה פי שניים בקרב עסקים שהיקף הפעילות העסקית שלהם ירד (לעומת עסקים שהפעילות שלהם לא ירדה). ההסתברות גבוהה פי 2.5 בקרב עסקים שנזקקו ליותר אשראי מאשר בתקופה שלפני המשבר וגבוהה פי 3.35 בקרב עסקים שהיו צריכים פחות אשראי (לעומת עסקים שלא נזקקו לשינוי בכמות האשראי). ההסתברות שעסק ישקול לסגור גבוהה יותר פי 2.9 בקרב עסקים שכמות האשראי שלהם בפועל ירדה, וכן ההסתברות גבוהה יותר, ככל שהעסק קטן יותר. כל מועסק נוסף שעובד בעסק מוריד את ההסתברות שהעסק ישקול לסגור ב-4.3%. כמו כן, נשים נוטות ב-43% פחות לשקול סגירה של העסקים שלהן.
  • בסקר נבדק עד כמה עסקים עורכים סקרי שוק בין מקורות האשראי השונים כדי להשיג את תנאי האשראי המשתלמים ביותר. התשובות שניתנו בסקר מראות שמרבית העסקים פנו לגוף אחד בלבד בבקשת הלוואה (64%). 21% מהעסקים פנו לשני גופים, ו-15% פנו לשלושה גופים או יותר. ואולם נמצא גם שפנייה לכמה גופים מתרחשת בעיקר עקב קושי לקבל אשראי מהגוף הראשון, שאליו העסקים פונים. 
  • המרואיינים בסקר נשאלו כיצד הם תופסים את תהליך קבלת האשראי. 58% מהנשאלים תופסים את התהליך כמסורבל, 22% רואים בו תהליך מסורבל אך לא במידה רבה ו-20% לא רואים בו תהליך מסורבל.
  • מעל למחצית מהעסקים אינם נעזרים בגורם חיצוני לצורך קבלת אשראי, ויש מתאם חיובי בין גובה ההלוואה לבין שימוש במתווכים. ככל שההלוואה גדולה יותר, יש הסתברות גבוהה יותר להיעזרות של העסק במתווך. בקרב עסקים שהגישו בקשות להלוואות באמצעות יועץ, יש שיעור גבוה יותר של עסקים שבהם ירד מספר המועסקים. יכול להיות שעקב מצבם העסקי של העסקים להם ירד המחזור, הבקשות שלהם היו מורכבות יותר, ולכן הם נעזרו במידה רבה יותר ביועצים.
  • 43% מהעסקים שנזקקו לאשראי, דיווחו שיתקשו להעביר מסמכים פיננסיים הקשורים לעסק ללא עזרה חיצונית.
  • הסיבה העיקרית לצורך של עסקים בהגדלה של מסגרת האשראי שלהם היא התאמת העסק למשבר הקורונה (49%) בניגוד לסיבה העיקרית ללקיחת הלוואה בדרך כלל, שהיא מימון עקב מחסור בהון חוזר או בעיה בתזרים המזומנים (51%). גופי המימון נענו ל-43% מהעסקים שביקשו מימון והגדילו להם את מסגרת האשראי באופן מלא בהתאם לבקשת העסק. ל-19% מהעסקים הם הגדילו את מסגרת האשראי באופן לא מספק ול-38% מהעסקים הם לא הגדילו את מסגרת האשראי כלל ואף צמצמו אותה. 
  • נראה שעסקים בינוניים התאימו את תמהיל האשראי שלהם למשבר הקורונה, בשעה שעסקים קטנים יותר לקחו הלוואה ו/או מסגרת אשראי ולא עשו ניתוח והתאמה כוללת של מצב האשראי שלהם.


 

הסוכנות מפעילה מגוון כלי סיוע ותוכניות אשראי לעידוד יזמים ופיתוח עסקים קיימים. הסוכנות מפעילה את שירותי הסיוע באמצעות מערך מעוף ברחבי הארץ.