דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
​כשאנו משוחחים עם יזמים ובעלי עסקים רבים ולא משנה מאיזה תחום ולמרות שלרובם ברור שאחד המפתחות החשובים להצלחת העסק הוא חשיפת העסק וגיוס לקוחות חדשים, אנו מגלים כי מעטים מהם הכינו תכנית שיווק שנתית ותקציב מוגדר לטובת הנושא. רוב העסקים משקיעים בשיווק, אבל עושים זאת בשליפה, ללא חשיבה מוקדמת ולא פחות חשוב מכך ללא מדידה ובקרה של תרומת המאמץ השיווקי לעסק.

מכיוון שכיום יש כלי שיווק רבים חלקם במדיה המסורתית וחלקם בניו מדיה המציעים אפשרויות רבות שמותאמות לעסקים קטנים במחירים אטרקטיביים, מומלץ לכל בעל עסק להכין תכנית שיווק שנתית עם יעדים ברורים והתייחסות לפעילות ברמה החודשית מבחינת תקציב, בחירת כלי השיווק  ויעד ברור. 

התכנית השיווקית מהווה בסיס לכל פעילות העסק.​

אז מה צריך לעשות?

השלב הראשון בכתיבת התכנית הוא תמונת מצב של העסק כיום והתייחסות לסביבה העסקית.
יש לבדוק את התמחור, דרכי הפצה, מתחרים, סביבת הפעילות, פוטנציאל, הזדמנויות עסקיות וכל מידע שיוכל להביא תועלת בהמשך. 
חשוב לנסח במספר שורות פרטים אודות העסק? מה היתרונות שלו? הבידול ? מהו הערך המוסף שלו מעבר למוצר/שירות. 

בחלקה השני של התכנית יש להגדיר מטרות ויעדים לפיתוח העסק:
מה העסק ישיג? כמה לקוחות חדשים יגויסו? ומה צפוי בתחום הגידול בהכנסות וברווחים. 

החלק השלישי יציג כלים ומהלכים שיווקיים שיובילו את העסק מהמצב הקיים למטרות שהוצבו, כולל העלויות והיתרונות שלהם. בתכנית השיווק חשוב להתייחס לעונות השנה, חגים ואירועים נוספים שחלקם בעלי פוטנציאל להגדלת המכירות.

חשוב לבצע מדידה ומעקב אחר תוצאות כל מהלך שיווקי ולהגיב בהתאם בתכנית השיווק .​​
 

מגוון כלי שיווק חינמיים שכדאי לשלב בתכנית השיווק:

​פעולות חינמיות שכדאי לבצע בשיווק אינטרנטי:
  • ​אתר אינטרנט  וקידום האתר בגוגל ​– ניתן לבנות לבד או בעזרת איש מקצוע. חשוב להקפיד על אתר פשוט, מקצועי ומותאם למטרות (תדמיתי / מכירתי / אינפורמטיבי).אתר אינטרנט טוב ככל שיהיה לא שווה כלום ללא קידום. ניתן להגדיר תקציב נמוך, לבדוק את התוצאות ולקבל החלטות להמשך.
  • דף עסקי בפייסבוק – ניתן להקים בקלות יחסית בחינם (יש צורך בתקציב לקידום וחשיפה).
  • חשוב לעדכן אותו במינון הנכון. 
  • סרט תדמית – אנשים רבים מעדיפים לצפות בסרטון קצר, ניתן כיום להפיק חינם או בעלויות נמוכות יחסית סרט תדמית מקצועי שישמש את העסק במגוון פלטפורמות (יוטיוב, פייסבוק)
  • מכירה באתרים למכירות קבוצתיות (באליגם, גרופון, ביי 2 ואחרים)  – ניתן להציע מוצר או שירות במחיר אטרקטיבי במיוחד ללא פגיעה בפעילות של העסק ולקבל חשיפה רבה. 
  • לינקדאין ורשתות חברתיות מקצועיות נוספות – מתאים במיוחד לעסקים המוכרים שירות ומאפשר לכל סוגי העסקים להגיע למנהלים בדרגים שונים בחברות בגדלים שונים . 
פעולות חינמיות שכדאי לבצע בשיווק המסורתי:
  • השתתפות בתערוכות, כנסים מקצועיים וירידים שונים.
  • מפגשי נטוורקינג – ניתן למצוא פרסומים לגבי מפגשים מיוחדים ומפגשים של קבוצות קבועות. 
  • מעגלים קרובים - בני משפחה, חברים ולקוחות קבועים בשילוב ניו מדיה, הודעות וואטסאפ, מיילים.
  • בניית מאגר לקוחות ומועדון לקוחות.
  • שיתופי פעולה שיווקיים עם עסקים משלימים ו/או שכנים.
  • עסקים הנמצאים בקרבת קיבוצים, מושבים וישובים קהילתיים ניתן למצוא כלי שיווק מקומיים בחינם או בעלות סמלית.
  • הקמת דוכן מכירות באירועים חד פעמיים – הופעות, חגים, ירידים ואירועים אזוריים הם גם מקור להכנסות נוספות וגם כלי לחשיפת העסק הקבוע.
  • ​חשוב להגיע מוכנים למפגשים השונים ולנצל אותם לאיסוף לידים. חשוב להשקיע זמן בכלי השיווק שבחרתם, להכניס ללוח הזמנים שלכם את הטיפול בכל אחד מהם. ​
מאמר מאת:  שקד גולדמן - מנהל סניף מעוף עפולה.​

 

הסוכנות מפעילה מגוון כלי סיוע ותוכניות אשראי לעידוד יזמים ופיתוח עסקים קיימים. הסוכנות מפעילה את שירותי הסיוע באמצעות מערך מעוף ברחבי הארץ.